HTML

Csámborgó

csámborgásaimról

Friss topikok

2009.11.02. 19:02 B à la Brown

Beregszász

ami a testnek és a szellemnek: sas könyvet vesz, én meg bugyit feleségemnek a beregszászi piacon. volt rövidke városnézés is.

 

beregszászon többször voltam, digitális memóriámba ezt jegyeztem fel eddig a városról:

Beregszász A 27200 lakosú Beregszász (Berehove) Kárpátalja leginkább magyar városa: 12800 magyar (48,1 %), 10300 ukrán (38,9 %) 1500 orosz (5,4 %), 1700 roma (6,4 %) és 900 más nemzetiségű (1,2 %) polgár élt a városban az ezredfordulón. Először 1996-ban jártam itt szegedi egyetemistaként a városban, későbbi feleségem kollégiumi szobatársa, Nagy Éva ugyanis beregszászi volt, s mivel akkoriban még csak meghívólevéllel lehetett Ukrajnába utazni, az ő meghívására járt a városban egy busznyi szegedi egyetemista csoport. A Hotel Druzsba volt szálláshelyünk, ahol a délután ötös sötétség beállta után rögtön áramszünet lett a városban, így kénytelenek voltunk gyertyafénynél inni a szálloda bárjában a borzasztóan olcsó vodkát. Az egykori Druzsba szálló épületére alig ismertem rá, mikor röviddel 2006 karácsonya előtt újra Beregszászon jártam. A vodkázás már a múlt messzi ködébe vész, ugyanúgy mint a szálló, mely épületben egyrészt bank működik, de a Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola is birtokába vehette az egykori Druzsba, még korábban Grand Royal Hotel épületét: a főiskola Kölcsey Ferenc szakkollégiumának ad otthont. Mivel az épületen még nem áll emléktábla egy évtizeddel korábbi vodkázásunk dicsőítésével, így beregszászi utijegyzetemben arról azért még meg kell emlékezzek, hogy van egy híresebb figura, aki ha nem is vodkázott, de megszállt az épületben 1926. november 16-án beregszászi előadása után Móricz Zsigmond, amiről a bejárat mellett felavatott emléktábla tanúskodik. 2006 december 19-én egyébként két kollégámmal, Lóth Gabival és Csépányi Zsolttal jártam Beregszászon, főként vásárolgatni: itt sikerült szert tennem egy Columbia kabátra, az otthoni ár töredékéért, de élveztem a piacot is: húsos lángost ettem fillérekért, sőt egy azerbajdzsáni árustól gránátalmát is vásároltam. Fotóztam egy halom emléktáblát is. 2007-ben (április 19-én) is jártam Beregszászon, egy csapat egri főiskolást hoztunk ide tanulmányútra: a Kárpátalja című hetilap szerkesztőségében (Korjatovics utca 3/2.) látott minket vendégül Riskó György megbízott főszerkesztő. De idegenvezettem is egy kicsit a városban, megnéztük az Arany Pávát Petőfi szobrával, a főiskolát (az egykori megyei törvényszék épületét), az Ilyés Gyula Színházat, megnéztük a Bethlen-kastélyt is. És bementünk a főutcai református templomba is. És még valami: egy nílusi hajóúton megismertünk feleségemmel egy beregszászi születésű (1983) lányt, Zékány Tímeát.

2 komment

Címkék: beregszász


A bejegyzés trackback címe:

https://belabarna.blog.hu/api/trackback/id/tr831493813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zetimi 2010.09.19. 12:13:12

:)))
erre most találtam rá. És így kapcsolódik Beregszászhoz Egyiptom :D

B à la Brown 2010.09.28. 23:15:37

@zetimi: na, örülök :))
süti beállítások módosítása