HTML

Csámborgó

csámborgásaimról

Friss topikok

2009.12.02. 09:30 B à la Brown

A legidősebb női úszóversenyző Magyarországon

neemnem, nem nekem lett hirtelen úszhatnékom, csak a fiam vittem uszodába szerda reggel. ügybuzgóságomhoz hozzájárult az is, hogy vártam egy MILF-et, aki végül is nem jött. helyette láttam azért párat.

ugye uszodába én nem úszni járok, de azért beszéljünk az úszásról is, hamár. kéthete például magyarország legidősebb női úszóversenyzőjével készítettem egy villáminterjút, ami nemrég jelent meg az egri belváros programajánló magazinban. a nemegrieknek álljon itt az interjú teljes szövege, néhány (nem saját) uszodaképpel.

 

Interjú a 82 éves egri Kiss Ágnessel
 
Magyarország legidősebb női úszóversenyzője hol is élhetne máshol, mint Egerben. A 82 éves többszörös senior Európa-bajnok Kiss Ágnessel az egri Bitskey Aladár Uszodában ültünk le beszélgetni életéről, úszásról s versenyekről.
 
– 1927-ben születtem Mezőkövesden – kezdi élettörténetét Kiss Ágnes –, de már négy hónaposan Egerbe kerültem, így tulajdonképpen egrinek tartom magam. Édesapám, Kiss Béla ugyanis fürdőmester volt és úszómester, ráadásul itt a Lakatosáru-gyár környékén éltünk mindig is. Iskoláimat is Egerben végeztem: a Belvárosi Elemi után középiskolába a Barkóczy úton jártam, majd tanítóképzőbe is. Közben már dolgoztam, voltam boltoskisasszony és gépíró az egri városházán 1943-tól, de 1946-ban ennek csúnya vége lett, B-listáztak… Ezután az angolkisasszonyoknál, vagyis az Egri Leány Líceumban érettségiztem 1949-ben, 1952-ben pedig a Nemzeti Bankhoz kerültem és ott dolgoztam 30 éven keresztül.
– Az iskolák és a munkahely mellett gondolom az úszás az a szál, ami miatt mégjobban kötődik Egerhez? Mikor és hogy tanult meg úszni?
– A mostani első medence a strandon, az volt a női uszoda, édesapám ugye úszómester volt, itt tanultam meg úszni, ekkoriban nagy gerendákból készített kereszteket tettek a vízre. Én azonban egy baleset kapcsán tanítottak meg: becsúsztam a vízbe véletlenül, s hogy ne legyen baj, gyorsan megtanítottak úszni, alig voltam négy éves ekkor. Szóval már 78 éve úszok, mindmáig hetente 5 napot vagyok itt az uszodában…
– Négyévesen már úszott. Mikor kezdett el versenyezni?
– 15 évesen (1942-53 között) már versenyeztem, de közben már edzősködtem is, jeles olimpikonok (Pócsik Dénes, Bodnár András, Frank Mária, Erdélyi Éva, stb) nevelőedzője voltam. Aki akkoriban úszni akart (például a Halmos, Ringelhann-gyerekek) nálam kezdtek, utána kerültek Bakó Jenőhöz. Versenyzőként jó számaim a 100-200-400 gyors voltak, hat magyar bajnokságon voltam döntőben, 10 olimpikonnal úsztam ezen idő alatt.
– A versenyzés, tanulás, edzősködés mellett mire maradt ideje Ági néninek?
– Még a szőlőt is műveltük, de a háború után sokat báloztunk is: élveztük hogy életben maradtunk! De még bankos koromban is rengeteget úsztam, ekkor pénzügyi szpartakiádok voltak.
– Minden Egerhez kötötte tehát, ám versenyzőként igen sok helyre eljutott. Mesélne erről?
– Igen, még most is évente 5-6 versenyen veszek részt. Összeszámolva pedig nyolc Európa-bajnokságon (Cádiz, Stockholm, Róma, Sindelfingen, Innsbruck, Riccone, Mallorca, Milau, Kranj) és három világbajnokságon (München, Sheffield, Riccone) voltam. Legutóbb 2009. szeptemberében Spanyolországban, Cádizban voltam Európa Bajnokságon. Itt az 50 pillangót megnyertem, a 200 gyorson és a 100 háton ezüstérmes lettem. Magyarországon egyébként én vagyok a legidősebb női úszóversenyző, de Európában van két idősebb tőlem. Cádizban ott volt egy 97 éves (1912-es születésű) spanyol nő, akit felállva ünnepelt a nézősereg. A második pedig egy 90 éves prágai nő (1919-es születésű), akit mindig tolókocsival visznek a vízbe…
– Ági néni tervei?
– Két héttel Cádiz előtt Gyulán volt országos bajnokság, november elején Hódmezővásárhelyen. Jövőre Göteborgban lesz világbajnokság…
Végül az uszoda lépcsőjén elmondja még Ági néni, hogy bár Cádizban volt távúszás a tengerben, de ő nem vette ezen részt, azt mondja: „medencés típus vagyok, elrendezem a világot úszás közben – faltól falig”.
 

Szólj hozzá!

Címkék: egri uszoda kiss ágnes senior úszó


A bejegyzés trackback címe:

https://belabarna.blog.hu/api/trackback/id/tr761568193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása